Samen naar Sacramento

18 september 2023 - Ripon, Californië, Verenigde Staten

Gezellig was het nog even om maandagochtend samen met Cor en Jane te ontbijten. Om 08.45 uur vertrokken ze en hebben we ze uitgezwaaid. Daarna zijn wij op weg gegaan naar Sacramento . Het was rustig op de weg en binnen ruim een uur waren we er. We hebben de auto in de parkeergarage bij het Capitool gezet en buiten gekomen was er gelijk om de hoek een koffietentje waar we koffie hebben gedronken met een blueberry pie. Daarna naar het Capitool gelopen. Bij binnenkomst stond er een echte beveiligingsploeg net zoals op de luchthaven. Je moest je spullen in een bak doen die doorgelicht werd en ook door een poortje. Toen mochten we doorlopen. Het Capitool is het gebouw waar de Senaat en Assembly van California zetelt., tenminste als ze werken. Op 14 september waren ze met reces gegaan en wel tot 1 januari, het moet echt niet gekker worden en dat is dan nog 1 staat. Zouden de andere 50 Staten ook allemaal op reces zijn?Het blijft een apart werelddeel De verenigde Staten  van Amerika. Wel een prachtig gebouw dat Capitool. We hebben een rondtoer gehad van 5 kwartier van een hele goede gids die Logan heette. Met hem mochten we in diverse zalen en hij vertelde alles over het ontstaan van Californië in 1850. In 1849 waren ze eerst de Republiek Californië met een eigen vlag. Na de goldrush werden ze de staat Californië . De senaat bestaat uit 40 personen en de Assembly 80 . We hebben boven op de galerij gezeten in de hal van de Assembly, daar werken ze nog achter de originele desks van zolang geleden. Er waren toch nog wat mensen aan het werk achter hun PC’s. Op de verdieping eronder hingen schilderijen van alle gouverneurs die 2 periodes van 4 jaar hadden volgemaakt . O.a  Arnold Schwarzenegger en Ronald Reagan, die later president is geworden. Het schilderij van Arnold Schwarzenegger is door hem zelf betaald omdat hij een heel eigen stijl wilde. Het kostte maar liefs 500.000 dollar, ach ja wie het breed heeft laat het breed hangen zullen we maar zeggen.
De groep o.l.v Logan was super geïnteresseerd met veel vragen die hij allemaal kon beantwoorden. Al met al een geweldige ochtend. Het was buiten mooi weer dus zijn we nog een eind gaan wandelen door het park, naar de rozentuin en toen op zoek naar een eettentje want we hadden toch wel wat trek gekregen. Onderweg kwamen we langs een goodwill winkel waar we natuurlijk even rondgekeken hebben. Ik vond een paar gloednieuwe Birkenstock sandalen voor 25 dollar dus die heb ik toch maar meegenomen. Op de terugweg zijn we bij Public House Downtown  gaan  eten. Een geweldige zaak met overal grote schermen waar de belangrijkste American Football wedstrijden te zien waren en iedereen ondertussen aan een biertje en een hapje zat.

Hier hebben we nog  ruim anderhalf uur gezeten en heerlijk gegeten. Het was wel wat veel dus ik heb wat laten staan. We kregen na het eten koffie van het huis en dat sloegen we niet af natuurlijk. Omdat we niet eerder dan 18.00 uur de stad uit wilden vanwege het drukke verkeer gingen we nog lekker in het park zitten. Overal renden de eekhoorntjes (squirrels ) rond, zwart en bruin . Dat was zo leuk om te zien. Tenslotte bezochten we de Vietnam memorial en daar wordt je heel erg stil van!
De rit naar huis ging voorspoedig en we waren rond half 8 weer in Ripon en toen werd het al behoorlijk donker!