Ottawa, hoofdstad van Canada

30 september 2023 - Ottawa, Canada

Vannacht lekker geslapen in onze bezemkast ondanks dat Henk 2 x gebeld werd . Vanmorgen zagen we dat het Bart, Henk z’n oud-collega, draaiavond maatje en vriend hem had gebeld . Hij dacht zeker dat we al terug waren van vakantie. We hebben rustig aan gedaan, ontbijtje op de kamer en toen op weg . We ontkwamen niet aan Steve die al weer op z’n vaste plekje zat en allerlei goede tips voor ons had voor Ottowa. We waren nog niet van plan gelijk door te gaan rijden want we wilden graag nog even het stadje Pembroke in. Henk had nog wat adresjes opgezocht , hij was tenslotte jarig hè! Maar eerst lekker koffie drinken bij Tim Horton met een appelfritter erbij. Het was erg mistig vanmorgen maar in het centrum aangekomen kwam de zon door en was het gelijk warm. Henk ging Vinyl Dayz binnen , een kleine second hand recordstore achterin een grote muziekwinkel waar de duurste gitaren stonden. Ik ben lekker gaan wandelen buiten . Er was een soort speurtocht langs kunstwerken van plaatselijke artiesten en daar hingen best wel aardige schilderijen bij. Omdat Henk de meeste foto’s maakt vergat ik het natuurlijk weer, dus heb ik geen weergave van wat ik heb gezien vanmorgen. Na een half uur ben ik maar eens gaan kijken of Henk z’n verjaardagscadeautje al had gevonden, en gelukkig was dat zo: een zeldzame Guess Who verzameling die alleen te krijgen was door doppen van Coca-Cola flessen te sparen in Canada- deze actie liep tot 12 april 1968! De verkoper Rob was al net zo enthousiast over Henk z’n aankoop als Henk zelf. Het duurde nog een half uur eer we naar onze auto terug liepen want Rob bleek ook een Golden Earring fan te zijn en had al hun platen. Hij was nog niet op de hoogte van het stoppen van de band vanwege George z’n ziekte en schrok daar best van. Maar goed , hij vroeg Henk om een specifieke plaat van een Nederlandse rockband maar kon niet op de naam komen. Wij hebben geloof ik alle Nederlandse bands opgenoemd van de laatste 50 jaar maar helaas. Mochten we nog iets weten dan kunnen we hem bereiken via zijn Facebook pagina . Inmiddels was het 12 uur en gingen we op weg naar Ottawa. Wederom een prachtige tocht langs vuurrode heuvels en grote meren. Dichtbij Ottawa reden we langs het Gatineau park. Een gebied met prachtige meren, bossen, bergen e.d. Ook hier verwachten ze grote drukte volgende week met Thanksgiving, hetzelfde als in het Algonquin park. Dan kun je niet bij de poort een dagkaart kopen want vol is vol zeggen ze dan. Misschien dat we op weg naar Montreal maandag nog naar het park kunnen gaan.  We zijn vlak voor Ottawa nog even gestopt bij een tentje langs de weg om een hotdog te eten en voor een plaspauze. Inmiddels was het 24 graden. Heerlijk onder de parasol daar gezeten . Daarna door en waren we om half 4 in EconoLodge. Hier hebben we een mooie grote kamer met een apart zitje. We kunnen zelfs een potje kaarten. Na alles uit de auto te hebben gehaald en even tijd voor wat rust zijn we gaan lopen op zoek naar een leuk restaurant ( nee nee , geen Mac Donalds dat was een grapje ) . Het duurde even voordat we iets hadden gevonden . Maar uiteindelijk zaten we op een prachtige plek, in een soort serre , overdekt maar zonder ramen . Lekker biertje en goed eten, aardige bediening en veel reuring om ons heen, binnen en buiten. Wat wil een mens nog meer. Na het eten nog even naar een klein supermarktje om wat fruit te halen en daarna weer terug naar het motel. Het aantal daklozen en junken hier is schrikbarend. Ze liggen en zitten in portieken, op de hoek van de straat en bij restaurants. Toen wij naar ons restaurant gingen waren er net mensen langs geweest om al die stakkers eten te geven. Gelukkig maar en er zijn ook veel opvangplekken voor de nacht.  In de Lodge worden ook veel mensen ondergebracht denken wij want het soort mensen dat daar rondhangt heeft niet echt geld om een hotelkamer te betalen.Toch apart hoor want in deze buurt zijn heel veel duurdere hotels, appartementsgebouwen etc. en alles op loopafstand naar de Parementgebouwen en Musea , dus verwacht je eigenlijk niet dat er zoveel armoe is. Maar goed wij gaan zo lekker slapen en morgen kijken wat we allemaal willen zien.

1. Jeannette:
    1 oktober 2023
    Goedemorgen, van harte gefeliciteerd Netty!
    Fijne dag samen in het mooie Canada🥰
  2. Edward:
    1 oktober 2023
    als je een zin uit een liedje googled, komt daar vaak de titel en naam van de band naar voren.