Zondag in Ottawa

1 oktober 2023 - Ottawa, Canada

Mijn verjaardag begon met een ontbijtje dat Henk ging ophalen bij de receptie. Het was niet veel maar voor ons genoeg. Het was prachtig weer en al vroeg warm toen we op stap gingen naar Parliament Hill. Hier is het parlement van Canada gevestigd . Ze zijn de gebouwen wel aan het renoveren dat is voor de foto’s wel jammer. We zijn wel buiten gebleven en hebben de neogotische gebouwen bewonderd die op een heuvel staan met uitzicht op de rivier de Ottowa. Je kunt gratis kaarten reserveren voor een rondleiding maar dat hadden wij niet gedaan. Er was buiten meer dan genoeg te zien. Het National war memorial bijvoorbeeld . Het is een bewijs van de oorlogen die door Canada zijn gevoerd en een aangrijpende herinnering aan de geschiedenis van het land en een plek om al die mannen en vrouwen die gesneuveld zijn eer te bewijzen. Toen we er aankwamen was net de wisseling van de wacht gaande. Helaas waren we net te laat voor een goede foto maar Henk heeft nog wel een filmpje gemaakt dat ze weg marcheerden onder begeleiding van een doedelzakspeler. Teruglopend kwamen we langs de locks, sluizen over het Rideau kanaal. We liepen er boven langs en konden goed zien dat het voor kinderen heel leuk was om er over heen te lopen. Voor ons ouderen hoefde dat niet meer zo nodig. Langs het Rideau Canal zijn in totaal 45 Locks, waarvan er 8 in Ottowa zelf zijn. Wij besloten verder te lopen door het park naar de  National Gallery van Canada, een prachtig kunstmuseum in Ottawa. Er hangt en staat heel veel van inheemse kunst uit Canada, maar ook hebben ze een grote collectie uit Europa en Amerika. We zijn er uren geweest. Het is  een prachtig ruim opgezet gebouw ontworpen door de architect Moshe Safdie en is er sinds 1988. Er hangen meer dan 40.000 werken van ongeveer 6000 kunstenaars. Ze hebben werken van van Gogh , van Eyk, Rembrandt en we ontdekten een schilder uit Amsterdam waar we nog nooit van hadden gehoord maar die wel prachtige dingen schilderde: Cornelius Krieghoff in 1815 geboren in Amsterdam. Verder nog zoveel ander moois. Kunst van de Inuit , de eskimo’s uit Groenland en Canada. Bij mijn foto’s zie je wat wij onder andere gezien hebben. Ondertussen hebben we nog wel even koffie gedronken in het restaurant van het museum. Rond half 4 besloten we weg te gaan want je wordt best moe van al dat geloop door dat grote gebouw. Buiten gekomen nog even een paar foto’s gemaakt van de prachtige Spin die voor het gebouw staat en de naam Mamam heeft, ontworpen door Louise Bourgeois en ook van het mooie gebouw zelf. Daarna nog even de Notre Dame Cathedral Basilica bekeken die er tegenover staat. Uiteindelijk toch maar richting de Rideau straat waar ons motel is maar eerst even een lekkere pint donker bier gedronken in de pub die we tegen kwamen.
Daarmee is weer en eind gekomen aan een fijne vakantiedag waarbij we ontzettend mooie dingen gezien hebben. Nu lekker uitrusten, magnetron maaltijd en een filmpje kijken en natuurlijk weer een stukje schrijven.

1. Jeannette:
    Wat een mooie stad😍
  2. Aleida:
    2 oktober 2023
    Mooi, kan me voorstellen dat jullie hier uren gewandeld hebben.
  3. Fred Harms:
    2 oktober 2023
    Ottawa lijkt me inderdaad een heel mooie stad; veel meer cultuur dan in west Canada.
    Geniet nog maar met volle teugen van de laatste vakantiedagen.😊
  4. Jeannette:
    2 oktober 2023
    Prachtige foto's van een mooie stad, geniet ervan.
  5. Maartje:
    De auto viel in de smaak bij Quinn hoor 😎