It’s all about family

23 september 2023 - Guelph, Canada

Heerlijk geslapen en wat langzaam opgang gekomen vandaag. Na lekker ontbeten te hebben gingen we met Mike naar het centrum van Guelph  om voor mijn tante een plant te halen , dat had ik mijn moeder beloofd . Daarna ging Henk natuurlijk weer even de platenzaak in. Mike en ik genoten van het prachtige weer, het was inmiddels 22 graden, en bekeken alle leuke winkeltjes daar. Net zoals bij ons waren er een aantal zaken die het na Covid niet gered hebben. Zo jammer al die afgeplakte etalages. Gelukkig vond ik een paar leuke kledingwinkels die z.g. vintage verkochten. Er hingen hele leuke dingen bij en ik vond er een oranje blouse voor weinig geld.Omdat we bij het bejaardencentrum waar tante Adrie een appartement heeft zouden lunchen moesten we weer op pad. Nou we hadden een warme lunch met lekkere vis, gebakken aardappels en spinazie en voor Henk zuurkool met een braadworst. Het eten was erg lekker en nadat we nog even uitgebuikt hadden gingen we weer op pad en werden uitgezwaaid door mijn tante die nog even lekker in de prachtige tuin daar ging zitten. Toen we weer thuis waren was Sharon wakker en zijn we op weg gegaan naar Elora, een klein stadje vlakbij waar we 8 jaar geleden ook al eens waren maar waar inmiddels aardig wat veranderd was. Vooral vlak bij de prachtige waterval bouwen ze nu een aantal appartementen . Helaas zijn deze appartementen niet voor de gewone man , vanaf 1.2 miljoen dollar per stuk gaan ze kosten. In het stadje zelf zijn heel veel leuke kleine winkeltjes waar je je ogen uit kijkt alleen zijn de prijzen bijna net zo hoog als in Carmel. Volgens Sharon en Mike begint Elora steeds meer een klein Carmel te worden. We kwamen langs een galerij waar de eigenaar zelf een schilderij aan het schilderen was met heel veel kleuren. Heel erg leuk was dat we Melissa, ons achternichtje met haar dochtertje Nora tegenkwamen . Ze ging naar een BBQ van haar werk in Elora en hoorde van haar moeder dat wij daar ook waren.  Zo leuk om hun te zien en wat een schatje is kleine Nora. Toen Melissa naar haar collega’s ging zijn wij een lekker ijsje gaan eten ! Nou……ijsje, zeg maar gerust IJS. Heerlijk. Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt in het park langs de rivier. Rond half 7 waren we thuis , even een broodje gegeten en toen met een drankje in de luie stoel. Tot onze verrassing kwam achternichtje Amanda ook nog even gedag zeggen en over haar trip naar Holland vertellen. Fijn dat ze het zo leuk had gehad, ook bij ons thuis. Jammer dat wij gelijk weg waren anders hadden wij nog wat met haar kunnen doen maar ze was al blij genoeg dat ze in ons huis mocht logeren. Toen Amanda weer naar haar huis ging zijn wij ons bed op gaan zoeken. Het is een hele gezellige dag geweest.

Vandaag zaterdag 23 september zijn we met z’n viertjes naar de St Jacobs farmers market geweest. Een markt die in het naseizoen nog maar 2 dagen in de week open is. Wij zijn daar 8 jaar geleden geweest op de laatste dag van ons verblijf in Canada maar toen was het lang niet zo druk als vandaag. Het zal wel komen omdat het nu in het weekend is. Het was weer een hele belevenis. Je kunt er voor alles terecht , van brood, groente, fruit, gebak tot kleding, snuisterijtjes, posters, platen, woninginrichting , schoenen . Teveel om allemaal op te noemen. Je kunt het een beetje vergelijken met de bazaar in Beverwijk maar dan veel groter. Veel stalletjes worden gerund door de Mennonieten, een religieuze op zich zelf staande gemeenschap die alle wereldse zaken verfoeien, dus hun waar vervoeren met paard en wagen.  Toch had ik het idee dat hun aantal wat verminderd was in die 8 jaar dat wij er voor het laatst waren. Heel leuk was het om mensen te kijken daar toen we aan de koffie zaten. Ze maken daar ook ter plekke verse applefritter, een soort appelflappen en de mensen stonden daar in 2 rijen dik op te wachten. Wij hebben ze buiten kant en klaar meegenomen en maken ze thuis wel warm. Sharon moest op tijd weg omdat ze op ging passen bij Melissa en wij hebben nog even wat hartigs gegeten in een restaurantje op de markt.We hebben nog wel lekkere donkere druiven meegenomen en pruimen die we als we maandag aan onze trip beginnen meenemen in de cooler voor onderweg .
Nu zit ik lekker buiten mijn verhaal te schrijven. Nou lekker…. De buurman van Mike is bezig met een kettingzaag en Mike maait het gras op zijn elektrische maaimachine. Maar goed dat moest ook gebeuren. De rest van de dag blijven we lekker thuis want ik merk wel dat we gauwer moe zijn.

Morgen gaan we eerst tante Adrie ophalen en dan koffie drinken bij Amanda en haar nieuwe huis bekijken en daarna naar Melissa en Bret.

1. Maartje:
    24 september 2023
    Dat ziet er echt fantastisch uit! 🤩